یکشنبه ۸ مهر ۱۴۰۳

رئيس شوراي راهبري جويشگر بومي خبر داد

ايجاد نخستين خوشه در بخش محتواي بومي

خسرو سلجوقي

پنج شنبه ۱۸ خرداد ۱۳۹۶ - ۱۰:۴۸:۰۰


رئيس شوراي راهبري جويشگر بومي گفت: موضوع ايجاد خوشه‌هاي اقتصادي در بخش‌هاي مختلف براي يکپارچگي و همگرايي شرکت‌هاي کوچک و رقيب به هيأت دولت ارسال شده و به عنوان پيشتاز در بخش ICT خوشه خدمات و محتواي جويشگر بومي کليد خورده است.

وايمکس نيوز- خسرو سلجوقي رئيس شوراي راهبري جويشگر بومي (موتور جستجو) با اشاره به اهداف نخستين جلسه ايجاد خوشه توسعه محتواي بومي و ضرورت وجود خوشه هاي اقتصادي، اظهار داشت: موضوع خوشه مدتهاست براي يکپارچگي و همگرايي شرکت‌هاي کوچک و رقيب در دنيا مطرح است که از آن به عنوان خوشه‌هاي اقتصادي و صنعتي ياد مي‌شود.

وي با بيان اينکه هزينه تحقيق و توسعه، بازاريابي و بازارسازي گزاف است و شرکت‌هاي کوچک اين هزينه را ندارند، ادامه داد:  خوشه‌ها شرکت‌هاي کوچکي هستند که يک هلدينگ را ايجاد مي‌کنند. برخلاف هلدينگ‌ها که يک شرکت مادر با تعدادي زيرمجموعه وجود دارد که فرزند متولد مي‌کنند در خوشه‌هاي اقتصادي چندين فرزند يک هلدينگ ايجاد مي‌کنند و مديريت خوشه نيز عامل خوشه ناميده مي‌شود.

سلجوقي تاکيد کرد: قدرت خوشه در برند است که فرصت خوبي را براي حضور در بازار فراهم مي‌کند و باعث حضور پررنگ در بازارهاي خارجي و داخلي مي‌شود.

رئيس شوراي راهبري جويشگر بومي افزود: ايجاد خوشه در حوزه‌هاي مختلف امکان‌پذير است؛‌ براي مثال ايران در حوزه شيريني جات تنوع و قابليت زيادي دارد و اکنون برندهاي مختلفي در اين حوزه فعاليت مي‌کنند که اگر در قالب يک خوشه اقتصادي فعاليت داشتند فرصت بهتري براي حضور در بازارها را کسب مي‌کردند.

سلجوقي تصريح کرد: اين موضوع به عنوان يک پيشنهاد به هيات دولت ارسال شده که خوشه‌هاي اقتصادي در بخش‌هاي مختلف فعال شوند و به عنوان پيشتاز در حوزه ارتباطات و فناوري اطلاعات خوشه خدمات و محتواي بومي فعال شده که يکي از محورهاي اين خوشه جويشگر بومي است.

وي ادامه داد: در خوشه جويشگر بومي به دنبال اقتصادي کردن محتوا هستيم همچنان که گوگل داراي 70 تا 80 شرکت است.

سلجوقي افزود: علي‌رغم اينکه ابتدا در نظر داشتيم خوشه جويشگر بومي ايجاد کنيم اما در اولين مشورت با فعالان حوزه جويشگر بهتر ديديم که خوشه خدمات و محتواي بومي با زيرشاخه جويشگر بومي را تعريف کنيم.

سلجوقي تصريح کرد: ايجاد خوشه‌هاي اقتصادي نيازمند سرمايه اجتماعي بالا است که به نظر مي‌رسد اين سرمايه اکنون در ايران وجود دارد.

وي تاکيد کرد: خوشه‌هاي اقتصادي نبايد توسط دولت ايجاد شوند بلکه بخش خصوصي بايد ايجادکننده خوشه باشند و دولت تنها بايد نقش همگرايي، کاتاليزور و هماهنگي اين خوشه‌ها را داشته باشد.

منبع: فارس

دیدگاه ها و نظرات :

captcha
ارسال
اشتراک گذاری مطالب

آخرین مطالب آرشیو

پربیننده‌ترین مطالب آرشیو